הרצאות הנתיב – מהדורת 1996
ההרצאות כאן הן תרגום של הרצאות הנתיב במהדורת 1996 המכילה 258 הרצאות, שחלקן תומללו ממפגשי שאלות ותשובות. מהדורה זו נערכה כדי לפשט את מבנה השפה המורכב שבו נוצרו ההרצאות המקוריות. שפת האם של אווה הייתה גרמנית ומבנה המשפט שלה שיקף זאת (ולפעמים אף הביא לשימוש מביך באנגלית). מהדורה זו מבטלת גם את מה שניתן לראות כטרמינולוגיה סקסיסטית שהייתה מקובלת בתקופת העברת החומר אך בפועל, אינה מקובלת כיום. ובאופן כללי, מהדורה זו מפשטת את השפה בדרך שאינה פוגעת במשמעות ההרצאה עצמה.
51. חשיבות גיבוש דעות עצמאיות הרצאה מס' 51, 8 במאי 1959 |
מכשולים אלו נובעים מהעיוורון שבו אתם עטופים, ומחוסר הבנכם את עיוורונם של אחרים. עיוורון האחרים פוגע בך, ובעיוורון שלך – אתה לא מודע לכמה ובאיזו תדירות אתה פוגע באדם האחר. אם תוכלו לזכור את העיוורון ההדדי הזה, יקרים שלי, זה יהווה את אבן המדרגה הבסיסית להמשך הדרך. הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן סיכום להרצאה זו ע"י ליאורה ורדי נמצא בתפריט 'תוכן נוסף' לקריאה לחץ כאן |
52. דימוי האל הרצאה מס' 52, 5 יוני 1959 |
ילדים חווים את הקונפליקט הראשון שלהם עם סמכות כבר בגיל צעיר, דיברתי ארוכות על זה, הם גם לומדים שאלוהים הוא הסמכות העליונה. לכן אין זה מפתיע שילדים משליכים את חוויותיהם הסובייקטיביות בסמכותיות על דמיונם לגבי אלוהים. וללא תלות ביחסו של הילד, ומאוחר יותר של המבוגר – לסמכות, יחסו לאלוהים יהיה ככל הנראה, צבעוני ומושפע ממנו. התרגום להרצאה זו נמצא בפרק 4 של הספר "הנתיב להתמרה עצמית" אל דף הספר |
53. אהבה עצמית הרצאה מס' 53, 19 ביוני 1959 |
הערב אני רוצה לדון בנושא של אהבה עצמית. כולכם יודעים, אמרתי זאת שוב ושוב, שניתן לעוות כל אמת לכדי שקר. זה, אולי, הנשק החזק ביותר של הרוע. חוסר אמת מוחלט אינו מסוכן. אבל כשמשהו שעשוי להיות נכון בנסיבות מסוימות מיושם בצורה לא נכונה באחרות, מעוות ומוגדר בצורה נוקשה ככלל לא גמיש, זו סכנת הרוע. האמת והמשמעות של כל מושג או רעיון יכולים להיות מעוותים עד לנקודה קיצונית של ביטול. הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
54. שאלות ותשובות הרצאה מס' 54, 27 במרץ 1959 |
עולמו של אלוהים איתכם במאמציכם ואנחנו איתכם עם כל ההגנה וההכוונה שלנו. עם זאת, יהיו זמנים שבהם נשאיר אתכם לבד, ללא התערבותנו – אחרת לא תוכלו ללמוד. ילד לא יכול ללמוד ללכת אלא אם כן הוא נפל ומעד כמה פעמים. אותו דבר עם צמיחה רוחנית ורגשית. תנו לחיכוכים ולגירויים להיות שיעור עבורכם. לפעמים הם בלתי נמנעים ויהוו מבחן נהדר לכל הנוגעים בדבר. הגישה שלכם לחוסר הסכמה או כל סוג של טלטלה היא שקובעת את התקדמותכם. הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
55. שלושה עקרונות קוסמיים – העיקרון המרחיב, העיקרון המגביל והעיקרון הסטטי הרצאה מס' 55, 11 ספטמבר 1959 |
ראוי שנתחיל את העונה החדשה בנושא העוסק בשלושה עקרונות קוסמיים הקיימים ביקום כולו – העקרונות המתרחבים, המגבילים והסטטיים. עקרונות אלו מתבטאים בטבע; הם שולטים ומשפיעים על כל מה שאי פעם נוצר ואי פעם ייברא. אין ענף של מדע האדם שבו לא ניתן למצוא את העקרונות הללו. הם חודרים ויוצרים גם את נפש האדם. במילים אחרות, הם קיימים בכל הרמות ובכל הצורות, מהעדינים ביותר ועד הגסים ביותר. הם קיימים בצורתם הטהורה כמו גם בסטייה ובעיוות. לקריאה להורדה |
56. היכולת לִרְצוֹת – מניעים בריאים ולא בריאים בַתשוקה הרצאה מס' 56, 25 ספטמבר 1959 |
ראשית לכל, הבה נקבע את ההבדל בין המניעים הבריאים והלא בריאים ברצונות. לא נתעסק במניעי שרצונות שהם בעליל לא בריאים – כי הם הרסניים. במקום זאת, נעמיק באזורים העמוקים יותר של הנפש והנשמה, שבהם הסטיות הן מאוד עדינות ולא פולשניות. לקריאה להורדה |
57. דימוי-ההמון של חשיבות-עצמית הרצאה מס' 57, 9 אוקטובר 1959 |
לעתים תכופות דנו ברגשי נחיתות ומקורם האמיתי. זו נטייה חשובה בטבע האנושי והיא דורשת הבנה נוספת בעבודתכם למציאה-עצמית. אני חושב שהיום כבר ברור לכם היטב שהסיבות האמיתיות לרגשי נחיתות הן חבויות; בתת-מודע שלכם נרשמים הפגמים והליקויים שלכם, ואף שאינכם רוצים להתייצב מולם ולהשלים עימם, אתם בכל זאת לא מפסיקים לדעת עליהם; את הידיעה הזו אינכם יכולים לחסל, ולכן אתם מבקשים למצוא הקלה מההרגשה הלא נעימה; אתם מאמינים בטעות שההקלה תימצא לכם דרך קבלת תשומת לב, הערצה ואישורים מהסביבה. רבים מכם כבר גילו בשלב זה שלא משנה כמה אישורים אתם מקבלים, ההקלה שהם מביאים היא לכל היותר זמנית בלבד. לקריאה להורדה |
58. השאיפה לאושר והשאיפה לאומללות הרצאה מס' 58, 5 בפברואר 1960 |
השאיפה לאושר קיימת אצל כל הוויה חיה, אולם מושג האושר משתנה בהתאם להתפתחות האינדיבידואל. בגלל מושג 'אושר מעוות' באה לכלל קיום בנשמה האנושית גם שאיפה נוספת, שנתקלת לעתים קרובות בהתעלמות; ושאיפה זו, מוזר ככל שהדבר נראה, היא השאיפה לאומללות. עכשיו אדּון בתגובות השרשרת שמופעלות על ידי מושג אושר שגוי. השאיפה לאושר קיימת בישות האנושית כבר בלידתה. היא קיימת בתינוק הקטן. רעיון האושר של התינוק הוא הגשמת כל משאלותיו באופן מידי ובדיוק בדרך שהוא רוצה. לא משנה עד כמה מבוגר יכול האדם להיות, שריד מהתינוק הזה נותר איתו לשארית חייו. לקריאה להורדה |
59. שאלות ותשובות הרצאה מס' 55, 19 בפברואר 1960 |
שאלה: איפה הגבול בין כפייה לתשוקה חזקה מאוד? מפגש זה לא תורגם לעברית. לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
60. תהום האשליה – חופש ואחריות-עצמית הרצאה מס' 60, 4 במרץ 1960 |
כולכם יודעים ידידיי שמחשבות, רגשות, עמדות ושכנועים פנימיים יוצרים צורות – צורות שהן אמיתיות בדיוק כמו החומר הארצי שלכם. ככל שהשכנוע הפנימי עמוק יותר וחזק יותר, כך הצורות מקבלות קיום מתמשך יותר ומוצק יותר. הן קיימות בנשמתכם והן קיימות באותו הזמן בעולם הרוח. אם אתם מטפחים עמדות, דעות, שכנועים פנימיים ורגשות נאמנים לאמת, הצורות הללו יתקיימו בעולם של אור; ובתוך הנשמה שלכם, הצורות יצרו ויביאו אליכם אושר, הרמוניה ומה שאתם רשאים לכנות מזל. צורות נשמה של אמת עשויות מחומר שנשאר לתמיד. הן לא יתפוגגו לעולם וגם אי אפשר להכחידן. שכנועים פנימיים ורגשות של אי-אמת או אי-מציאות, אופייַם הפוך. הם עשויים להישאר זמן מה, אבל עמידותם מוגבלת לאורך הזמן שהעמדות האלה מושלות באישיות. ככל שהשכנועים הפנימיים, העמדות, המחשבות והרגשות הם חזקים יותר, כך השפעתם גדולה יותר וצורתם מוצקה יותר. לקריאה להורדה |
61. שאלות ותשובות הרצאה מס' 61, 18 במרץ 1960 |
שאלה: האם המספר הכולל של הרוחות שנמצאות בתהליך הגלגול הוא סופי? ואם כן, האם המספר הזה נשאר קבוע או שיש תוספות וחיסורים? מפגש זה לא תורגם לעברית. לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
62. גבר ואישה הרצאה מס' 62, 1 באפריל 1960 |
הרוח המקורית כפי שנוצרה לראשונה הייתה זכר ונקבה באחד. כאשר התפתחותם של כל היצורים שנפלו תושלם, זכר ונקבה יהיו שוב אחד. המקור מופרד ומפוצל כאחד מתוצרי הלוואי של ה'נפילה', אמרתי זאת בעבר בזמנים שונים, וככל שההתפתחות של הישויות שהיו מעורבות בנפילה נמוכה יותר, כך הישות המקורית מפוצלת למספר רב יותר של חלקים נפרדים. התפתחות האנושות הגיעה לשלב שבו הפיצול הוא כפול. היא מתבטאת בקיומם של שני המינים: גבר ואישה. הרצאה זו לא תורגמה לעברית. לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
63. שאלות ותשובות הרצאה מס' 63, 15 באפריל 1960 |
שאלה: האם אחריות עצמית לא מובילה לחוסר אחריות כלפי אחרים? אם אני אחראי רק לעצמי, איך אני השומר של אחי? האם זה לא יוביל לאנוכיות, להיות אחראי רק על החיים והרווחה שלי? הייתי מחפש קודם את מה שהכי טוב ומתאים לי, ורק אחר כך מתחשב באדם השני. למרות שהייתי נותן לאחרים זכויות שוות, הייתי מחשיב את עצמי קודם. מפגש זה לא תורגם לעברית. לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
64. רצון חיצוני ורצון פנימי – תפיסה מוטעית לגבי אנוכיות הרצאה מס' 64, 29 אפריל 1960 |
לעיתים שומעים שביישום נכון של כוח הרצון – כמעט כל דבר יכול להיות מושג. למרות זאת, לכולכם הייתה החוויה שאתם מייחלים מאוד למשהו, אבל לשווא. זה נובע לא רק מזרמי רצון מנוגדים בלתי-מודעים המפצלים את רצונכם, אלא גם ממשהו שמתעלמים ממנו במידה ניכרת. זו עובדה שקיימים שני סוגים שונים של רצון: הרצון הפנימי והרצון החיצוני. חשוב מאד שתבינו את זה. לקריאה להורדה |
65. שאלות ותשובות הרצאה מס' 55, 13 במאי 1960 |
שאלה: הבנתי ש'הרצון הפנימי' שדיברת עליו נובע מתודעת-על, אך לא היה ברור לי אם 'הרצון החיצוני' מגיע משילוב של המודע ותת-המודע? מפגש זה לא תורגם לעברית. לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
66. הבושה בעצמי הגבוה הרצאה מס' 66, 27 במאי 1960 |
דנתי איתכם באריכות באשמה ובבושה שמרגישים כל בני האדם ביחס לעצמי הנמוך שלהם, למגרעות ולחולשות שלהם, לתפיסות השגויות ולסטיות שלהם. הערב ברצוני לדון בהיבט נוסף של האישיות האנושית, הבושה בעצמי הגבוה, הבושה בטוב ובאצילי ביותר שבלב האנושי. אולי זה נשמע לא יאומן, ובכל זאת כך הוא. אני בטוח שכולכם תזהו את האמת שבמילים האלה כאשר תאזינו בתשומת לב. באופן מוזר, אנשים מתביישים ביכולות האהבה, הענווה והנדיבּות שלהם, במיטב שבידיהם להציע, בדיוק כמו בחלק הקטנוני, האנוכי והמסרב-לתת של טבעם. הבה נבחן מה גורם לטרגדיה הפנימית הזו, למאבק חסר ההיגיון הזה. אחראי לכך גורם אחד עיקרי השונה בהיקפו, בפרטיו ובאופן הביטוי אצל כל אינדיבידואל. לקריאה להורדה |
67. שאלות ותשובות הרצאה מס' 55, 10 ביוני 1960 |
שאלה: בהרצאה האחרונה אמרת בהקשר לתודעה גבוהה, שכבר לא נפחד מאנשים רעים. אבל איך אני יכול לא להיבהל מרציחות, עצירות וכל פעולות כאלה? זו עדיין המציאות. אנחנו עדיין מרגישים את ההשפעה של כל זה. מפגש זה לא תורגם לעברית. לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
68. הדחקת נטיות חיוביות ויצירתיות הרצאה מס' 68, 24 ביוני 1960 |
בעבר, דנתי תחילה בעובדות כלליות מסוימות אודות היקום, הבריאה והחלק שממלאת בה הישות האנושית. כאן התבלטה החשיבות של התפתחות אישית והיטהרות. השלב השני בהרצאותיי עסק בחסימות שבתוך הנשמה האנושית בגין תפישות שגויות, מסקנות שגויות, סטיות שהאדם מודע להן או לא, בקצרה, הדימויים שגורמים לקונפליקטים ולאומללות. התמקדנו בריפוי החלק החולה בנשמה האנושית, ריפוי המתרחש כאשר האישיות לומדת להתייצב מול טעויותיה, מגרעותיה ואנוכיותה – שרובן מודחקות. רק כאשר פגמים אלה עולים אל פני השטח ואתם מבינים שהם מבוססים על הנחות מוטעות, רק אז ניתן להשתיל בהדרגה בנפש [psyche] רעיונות אמת. לפיכך, עבודתנו עד כאן עסקה בעיקרה בהתמודדות עם ההיבטים השליליים המודחקים באישיות האנושית. לקריאה להורדה |
69. מימוש או הדחקה של השאיפה התקפה להיות נאהב הרצאה מס' 69, 16 בספטמבר 1960 |
ראשית, אני רוצה לדון בנושא שכמה מחבריי די מבולבלים לגביו – התוצאות שהעבודה שלכם על הדרך הזו, אמורה להביא. רבים מהחברים שלי מאמינים במודע, או מרגישים במעורפל, שאם וכאשר יעבדו על עצמם כמה חודשים או שנים, לא יגיעו אליהם יותר קשיים או בעיות בחיים. זה לגמרי לא ריאלי. זה פשוט לא כך. נכון, ביטויים חיצוניים מסוימים של הבעיות הפנימיות שלך עשויים להיות מוקלים במידה מסוימת. עם זאת, זה שגוי למדוד את ההתקדמות שלך לפי האם העליות והמורדות של החיים ממשיכים להתבטא עבורך או לא. סיכום להרצאה זו ע"י ליאורה ורדי נמצא בתפריט 'תוכן נוסף' לקריאה לחץ כאן תרגום חלקי של הרצאה זו נמצא בפרק 7 של הספר "יחסים" אל דף הספר |
70. שאלות ותשובות הרצאה מס' 55, 30 בספטמבר 1960 |
שאלה: בתשובתך לשאלתי לאחר ההרצאה האחרונה על הדרך הנכונה אל האהבה שכולנו חושקים בה, תיארת את תהליך העבודה של מימוש, התבוננות ולבסוף נטישת הדרך הלא נכונה כדי לפנות את הדרך לדרך הנכונה. סיימת במשפט: "אז אתה בדרך למעלה." כעת ברצוני לבקש ממך לתאר את הדרך הזו כלפי מעלה, את הדרך הנכונה, את הגישה הבריאה שצריכה לעקוב אחר מלאכת ההשתחררות מהדרך הלא נכונה הכפייתית. מפגש זה תורגם ע"י חווה אילון ונמצא באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
71. מציאות ואשליה – תרגילי ריכוז הרצאה מס' 71, 14 באוקטובר 1960 |
כל התורות והפילוסופיות הרוחניות מסכימות על כך שהעולם הנגלה הוא אשלייתי; המציאות היחידה קיימת מעבר לספֵירה הארצית שלכם. אין זה עניין של גיאוגרפיה אלא של מודעות. אף שלבני אנוש אין אפשרות לתפוש את המציאות המוחלטת במלואה, אתם יכולים לחוש מעט ממנה על ידי העלאת התודעה שלכם באמצעות סילוק הקונפליקטים הפנימיים שלכם, שזו התוצאה של עבודת החיפוש-העצמי בנתיב ההתמרה. במהלך העבודה אתם נעשים מודעים לרגשות שלכם ולמשמעותם. כך אתם מגלים את הקונספציות השגויות, המושגים המוטעים, והלא מודעות שטיפחתם עד היום. אתם נעשים מודעים לאי-המציאות הרגשית שבה חייתם, ועל ידי כך אתם מתקרבים למציאות. זוהי הדרך היחידה. לעולם אינכם יכולים לחוש את המציאות המוחלטת על ידי לימוד וקריאה. אפילו לימוד חוכמת הדורות הגדולה ביותר יעניק לכם רק ידע תיאורטי שאין לו שורש אמיתי בעולמכם הפנימי. לקריאה להורדה |
72. הפחד לאהוב הרצאה מס' 72, 28 באוקטובר 1960 |
כעת אנו יודעים שמי שלא יכול לאהוב אינו בוגר. חוסר בגרות גורם לחוסר מציאות. חוסר המציאות, בהיותה לא אמיתית חייבת לממש, לגרום לאומללות ולקונפליקט, לחושך ובורות. לפיכך, בגרות היא באמת היכולת לאהוב. דנו גם בכך שהילד שבך דורש כמות בלתי מוגבלת של אהבה. הילד הוא בלתי סביר, חסר הבנה, תובעני וחד צדדי כמו כל היצורים הבוסריים. הרצונות הבלתי אפשריים שלו הם להיות נאהב על ידי כולם, להיות נאהב לחלוטין, לקבל כל משאלה באופן מידי, ולהיות נאהב למרות חוסר הסבירות והאנוכיות שלה. זו הסיבה לפחד שלכם מהאהבה. תרגום הרצאה זו נמצא בפרק 6 של הספר "יחסים" אל דף הספר הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
73. הדחף הכפייתי לשחזר פגיעות ילדות הרצאה מס' 73, 11 בנובמבר 1960 |
מכיוון שילדים זוכים לעתים רחוקות כל כך לאהבה וחום בוגרים, הם ימשיכו לרעוב לכך לאורך כל החיים, אלא אם החסר והפגיעה הזו מזוהים – ומטופלים כראוי. אם לא, כמבוגרים הם יעברו את החיים בזעקות לא מודעות למה שהחמיצו בילדותם. זה יגרום להם לא להיות מסוגלים לאהוב בבגרות וניתן לראות איך המצב הזה ממשיך מדור לדור. תרגום הרצאה זו נמצא בפרק 3 של הספר "הנתיב להתמרה עצמית" ובפרקים 7 של הספר "הרוע ושברו", ו-9 של הספר "יחסים". אל אתר ההוצאה לאור |
74. מצבי בלבול הרצאה מס' 74, 25 בנובמבר 1960 |
אנשים במדינה זו (ארה"ב) חגגו זה עתה את חג ההודיה, ובהזדמנות זו ברצוני לומר לכם ידידיי כי אנו, בעולמנו, מודים לכל אדם שמכוון את מאמציו להיטהרות ולהתפתחות; כל מאמץ בכיוון זה נלקח בחשבון בתוכנית האבולוציה הכוללת של היקום כולו. כל בעיה שאתם פותרים, כל תובנה של זיהוי-עצמי כנה עוזרים במידה מסוימת לשנות את המגמה/המסלול של כוחות אוניברסאליים וקוסמיים. אין לכם מושג עד כמה חשובים המאמצים וההשתדלויות של כל אדם בודד. אילו הייתה אמת זו מובנת – אנשים רבים יותר היו משתדלים יותר. לקריאה להורדה |
75. המעבר הגדול בהתפתחות אנושית: מבידוד לאיחוד הרצאה מס' 75, 9 דצמבר 1960 |
בתחילתו של נתיב זה למדתם להכיר את השגיאות, החולשות והמגרעות שלכם ברמה השטחית והברורה ביותר. הכרה זו לא הייתה קלה כיוון שלא הייתם מורגלים לשום סוג של התבוננות וכנות עצמית. משלב זה והלאה למדתם לחקור רמות עמוקות יותר ולמצוא את הדקויות הסמויות יותר של טבעכם. מים רבים זרמו בנהר מאז השלבים המוקדמים האלה של מציאת פגמיכם. ייתכן שאתם זוכרים שאמרתי לכם בנקודה מסוימת, כשדנו במגרעות האנושיות, שכל הפגמים נובעים משלושה בסיסיים: רצון‑עצמי, גאווה ופחד. לא משנה איזה פגם תיקחו, כשתבחנו אותן באופן יסודי תגלו תמיד שבניתוח הסופי, הוא נובע מאחד מאלה. לקריאה להורדה |