הרצאות הנתיב – מהדורת 1996
ההרצאות כאן הן תרגום של הרצאות הנתיב במהדורת 1996 המכילה 258 הרצאות, שחלקן תומללו ממפגשי שאלות ותשובות. מהדורה זו נערכה כדי לפשט את מבנה השפה המורכב שבו נוצרו ההרצאות המקוריות. שפת האם של אווה הייתה גרמנית ומבנה המשפט שלה שיקף זאת (ולפעמים אף הביא לשימוש מביך באנגלית). מהדורה זו מבטלת גם את מה שניתן לראות כטרמינולוגיה סקסיסטית שהייתה מקובלת בתקופת העברת החומר אך בפועל, אינה מקובלת כיום. ובאופן כללי, מהדורה זו מפשטת את השפה בדרך שאינה פוגעת במשמעות ההרצאה עצמה.
76. שאלות ותשובות (מפגשים אישיים) הרצאה מס' 76, 23 בדצמבר 1960 |
שאלה: מה ההבדל בין אדם בוגר רגשית לאדם לא בוגר? איך אתה יכול לזהות את זה? הרצאה זו לא תורגמה לעברית לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
77. ביטחון עצמי – מקורו האמיתי ומה מונע אותו הרצאה מס' 77, 6 בינואר 1961 |
נושא הערב הוא ביטחון עצמי. מהו ביטחון עצמי? כאשר ההוויה האמיתית שלכם, העצמי האמיתי שלכם, טבעכם האינטואיטיבי מתגלה, אין בכם חוסר וודאות, אין ספקות לגבי התגובה או הפעולה הנכונים, אין היסוס. תגובתכם הספונטאנית המיידית היא כזו שאתם יודעים עמוק בתוככם ולחלוטין – "זה נכון. זה כך". לכולכם זה קרה לפחות מדי פעם. בנסיבות מסוימות הווייתכם האמיתית נגלתה והביעה עצמה, ללא הפרעת אותן שכבות שבדרך כלל מכסות על פני עצמכם האמיתי. היה אשר היה המצב שנדרשתם אליו באותם רגעים, אתם עמדתם בו. התמודדתם בדרך היחידה האפשרית וידעתם בתוך תוככם, ללא צל של ספק, שכך היה הדבר. לקריאה להורדה |
78. שאלות ותשובות הרצאה מס' 76, 20 בינואר 1961 |
שאלה: הזכרת "חוק פסיכולוגי פנימי". אתה מוכן להסביר את זה בבקשה? הרצאה זו לא תורגמה לעברית לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
79. שאלות ותשובות הרצאה מס' 76, 3 בפברואר 1961 |
שאלה: מה המשמעות של דרך הצלב, עקרונותיו ודרכי פעולותיו? כיצד ניתן להשוות אותו לתפיסה המזרחית, זו שעוקבת אחרי הבודהה? הרצאה זו לא תורגמה לעברית לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
80. שיתוף פעולה, תקשורת, אחדות הרצאה מס' 80, 17 בפברואר 1961 |
המצב הגבוה והנשאף ביותר בכל תכנית האבולוציה הוא אחדות. אחדות במישור ארצי זה אינה קיימת. לחלק מהאנשים יש מושג מעורפל לגביה, ולרגעים בודדים הם חשים או מרגישים את המשמעות של מצב הוויה זה. אך אז הרגע חולף. כיוון שאחדות פשוט ישנה, היא מתקיימת מחוץ לחוק של סיבה ותוצאה ולכן אין כל טעם בכך שאדון בה. אין כל אפשרות שתוכלו להבין אותי ואני לא אוכל למצוא מילים מתאימות בשפה האנושית כדי להביע מה זו אחדות. לקריאה להורדה |
81. קונפליקטים בעולם הדואליות הרצאה מס' 81, 3 במרץ 1961 |
בנתיב זה אתם עוברים דרך שלבים שונים. באופן כללי חקרנו עד עכשיו את הרמה הראשונה במיינד הלא-מודע שלכם. זוהי הרמה שבה אתם מטפחים רשמים שגויים ומסקנות שגויות שהתגבשו לכלל הכללות נוקשות אודות היבטים שונים של החיים. לצורות הנוקשות האלה בנשמה אנו קוראים דימויים. חלקם עשויים להיות לא משמעותיים כשלעצמם, אך הם מספיק חשובים כדי לעוות את החיים שלכם. לקריאה להורדה |
82. כיבוש הדואליות כסמלים בחייו ובמותו של ישו הרצאה מס' 76, 31 במרץ 1961 |
תורה רוחנית, שלעתים קרובות מובנת לא נכון, אומרת שעל האדם להתעלות מעל ההנאה והכאב. זה כמובן נכון במובן האולטימטיבי. עם זאת, זה לא יכול להתרחש על ידי בריחה מאי הנעימות של הדואליות. במקום זאת, ההתעלות של ההנאה והכאב מתרחשת רק על ידי קבלה והתמודדות מלאה עם הדואליות: חיים ומוות. אלה שמבינים לא נכון את המשמעות של להתעלות מעל להנאה ולכאב עושים זאת משום שהם רוצים להימנע ולא לעבור את החוויות העמוקות הללו. הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
83. דימוי העצמי האידיאלי הרצאה מס' 83, 14 אפריל 1961 |
בעבר, השתמשתי מדי פעם במונח "עצמי מסכה". העצמי המסכה והדימוי העצמי האידיאלי הם באמת אותו דבר. העצמי האידיאלי מסווה את העצמי האמיתי. התרגום להרצאה זו נמצא בפרק 2 של הספר "הנתיב להתמרה עצמית" ובפרק 8 של הספר "הרוע ושברו" אל אתר ההוצאה לאור |
84. אהבה, עוצמה ושלווה, כפי שהן מעוותות ע"י הדימוי העצמי האידיאלי הרצאה מס' 84, 28 אפריל 1961 |
ברצוני לדון בשלוש איכויות אלוהיות עיקריות: אהבה, עוצמה ושלווה ובאופן שבו הן מתגלות בצורתן המעוותת. אצל האדם הבריא, שלושת העקרונות הללו פועלים זה לצד זה, בהרמוניה מושלמת, מתחלפים בהתאם לדרישות המצב. הם משלימים ומחזקים האחד את השני. מתקיימת ביניהן גמישות, כך שאף אחת משלושת האיכויות אינה יכולה לעולם לסתור או להפריע לאחרת. התרגום להרצאה זו נמצא בפרק 9 של הספר "הרוע ושברו" אל דף הספר לקריאה להורדה |
85. עיוותים של מרכיבים של שימור עצמי והולדה הרצאה מס' 85, 12 מאי 1961 |
הלילה אני עומד לדון בשני מרכיבים אנושיים בסיסיים כפי שהם מופיעים בעיוותים: המרכיב של שימור עצמי והמרכיב של הולדה. מרכיבים אלה בצורתם הטהורה ממלאים תפקיד חשוב מאוד. אבל היכן שיש הפרעות פסיכולוגיות וחוסר בגרות, היכן שיש עיוות וחוסר מציאות, מרכיבים אלה נעשים מעוקמים ואינם עובדים עוד באופן בונה. לקריאה להורדה |
86. המרכיבים של שימור עצמי והולדה בקונפליקט הרצאה מס' 86, 26 במאי 1961 |
בהרצאה האחרונה דנו במרכיבים של שימור עצמי והולדה כפי שמופיעים בהרמוניה וגם בעיוות. אני רוצה עכשיו להמשיך עם הנושא הזה ולהראות לכם במיוחד איך שני המרכיבים האלו נלחמים זה בזה, וגם את העיוות המסוים שכל מרכיב גורם כאשר הנפש מבולבלת/ מופרעת. לקריאה להורדה |
87. השלב הבא ב"נתיב": שאלות ותשובות הרצאה מס' 76, 9 ביוני 1961 |
חלקכם תהו מדוע בהתחלה היו השיחות שלי בעלות אופי רוחני יותר, בעוד שלאחרונה הדגש הוא יותר פסיכולוגי. למרות שכולכם מבינים עד עכשיו שהתפתחות רוחנית אמיתית לא יכולה להתרחש בלי לנקות רגשות מעוותים, הידע שלכם עדיין תיאורטי במידה רבה ועדיין לא תורם להבנה אמיתית. הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
88. דת: אמת או שקר הרצאה מס' 76, 15 בספטמבר 1961 |
אוהדי הדת עודדו ציות לסמכות תחת הטיעון החצי-אמיתי וְהַתָּקֵף רק בחלקו, שהאנושות משועבדת יותר מדי לתשוקותיה, ולכן אינה יכולה להשתחרר. הציות לסמכות יָגֵן על החברה. הרצאה זו לא תורגמה לעברית לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
89. צמיחה רגשית ותפקידה הרצאה מס' 89, 29 בספטמבר 1961 |
אך מדוע הטבע הרגשי לרוב מוזנח? יש לכך סיבות טובות, חברים. כדי לקבל יותר בהירות, הבה נבין תחילה את תפקוד הטבע הרגשי בבני אדם. זה כולל קודם כל, את היכולת להרגיש. היכולת לחוות תחושה היא שם נרדף ליכולת לתת ולקבל אושר. במידה שאתה נרתע מכל סוג של חוויה רגשית, עד כדי כך אתה גם סוגר את הדלת לחוויית האושר. התרגום להרצאה זו נמצא בפרק 8 של הספר "הנתיב להתמרה עצמית" אל דף הספר |
90. הטפת מוסר הרצאה מס' 90, 13 באוקטובר 1961 |
בהרצאה האחרונה דנתי בחשיבות של להיות מודעים לרגשותיכם. דיברתי על הזנחת ההתפתחות הרגשית באופן כללי. כעת, ברצוני להתמקד במה שצפוי שתמצאו ברגע שתאפשרו לרגשותיכם להגיע אל פני השטח של המודעות. ברגע שתפסיקו להדחיק את רגשותיכם, תגלו לא רק רגשות אינדיבידואלים שליליים מוגדרים, כמו עוינות, טינה, אגרסיביות וקנאה, אלא גם מצבים פסיכולוגיים מסוימים. חשוב להכיר בקיומם ובמשמעותם. האם הם ממשיים? האם הם בוגרים? כשתשאלו שאלות אלו, תבינו כיצד מצבים אלה גורמים לרגשות השליליים שבגללם, במודע או שלא במודע, אתם מרגישים כה אשמים. לקריאה להורדה |
91. שאלות ותשובות הרצאה מס' 76, 27 באוקטובר 1960 |
שאלה: בהרצאה קודמת על צמיחה רגשית ותפקודה, נשאלה שאלה כיצד להתמודד עם רגשות פראיים מאוד בתקופה שבה אין עוזר זמין. אבל מה עושים אם הרגשות כל כך עמוקים, כל כך קבורים ומודחקים, במשך כל כך הרבה זמן, שהם פשוט לא ייצאו החוצה במידה שהאדם רוצה? הרצאה זו לא תורגמה לעברית לקריאת המקור באנגלית באתר של Pathwork: לחץ כאן |
92. צרכים מודחקים, ויתור על צרכים עיוורים, תגובות ראשוניות ומשניות הרצאה מס' 92, 10 בנובמבר 1961 |
התחלנו לדון בצרכים, אולם נגענו רק בקצה קצהו של נושא חשוב-מכל זה. לכן הבה ניכנס אליו ביסודיות רבה קצת יותר. הבנה ומודעות לחשיבות של צרכים יתנו לנו יותר מאשר הארה ותובנה בלבד; הם יראו לכם כי בקשר לצרכים מודחקים, ויחד עם אי-מודעותכם להם, תמצאו את כל העיוותים והקונפליקטים הבלתי פתורים בנשמתכם, ולפיכך בחייכם. כך ששלב זה בעבודתכם נושא אותנו הרבה יותר רחוק ולעומק מאשר הדימויים עם מסקנותיהם השגויות. לקריאה להורדה |
93. הקשר בין הדימוי המרכזי, צרכים מודחקים והגנות הרצאה מס' 93, 24 בנובמבר 1961 |
רבים מידידיי הטובים מוצאים את עצמם במצב של מאבק ומשבר פנימיים בשלב זה של הנתיב וההתפתחות שלהם. אין זה מקרי שהדבר קורה בזמן זה אצל רבים מכם, כיוון שעם ההתפתחות והעבודה המתאימות, הגרעין של הבעיה הפנימית אמור לעלות אל פני השטח יותר ויותר. לפני שמושגת הבנה כוללת של הקונפליקט הפנימי בשלמותו, אתם מוכרחים לסבול מדיכאון ומבלבול. לקריאה להורדה |
94. חטא ונוירוזה – איחוד הפיצול הפנימי הרצאה מס' 76, 23 בדצמבר 1960 |
כעת הבה ננסה לקבוע את ההבדל בין האני האמיתי שלך לבין האני השטחי. בכל פעם שאתה פועל מתוך האני האמיתי שלך, אתה נמצא באחדות מלאה עם עצמך – אין ספק, אין בלבול, אין חרדה ואין מתח. אינך מודאג מאיך ייראה המעשה שלך בעיני אחרים, או מעקרונות או כללים אלא מהשפעת הפעולה שלך על אחרים ועל עצמך ומהשלכותיה; ואתה בוחר בחלופה הספציפית הזו כי למרות שאתה מזהה את חוסר השלמות שלה, היא עדיין נראית לך טובה יותר מאשר אלטרנטיבה אחרת. זה מתאים לטבע הפנימי ביותר שלך. זה לא חל, כמובן, על פעולות הרסניות בעלות אופי גס. הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
95. ניכור-עצמי והדרך חזרה אל העצמי האמיתי הרצאה מס' 95, 5 בינואר 1962 |
ברצוני להעניק לכם הבנה כוללת על העבודה הנוכחית שלכם. אשתמש בגישה שהותאמה לתובנות החדשות שלכם. הבה נבין תחילה את המאבק האנושי כמות שהוא. להיות בן אנוש זהו מצב בעייתי כשלעצמו, משום שאתם מוצאים את עצמכם במצב של בין לבין. התעוררתם ממצב נמוך יותר, צמח או בעל חיים, שבו הייתם במצב הוויה ובהרמוניה, אך ללא מודעות. טרם הגעתם למצב הוויה בהרמוניה עם מודעות. מצב ביניים זה הוא המאבק האנושי, מאבק לא רק עבור אלה שנמצאים בסוג כלשהו של נתיב ומנסים למצוא את העצמי, אלא עבור כל אדם ואדם, בלי קשר למצב התפתחותו, לאופיו או למאמציו. ההבדל היחיד בין אלה שפועלים אקטיבית למצוא את עצמם לבין אלה שלא הוא שהראשונים מביאים את המאבק הזה עצמו אל המודעות, בעוד שהאחרונים אינם מודעים לו. המאבק שלכם הוא למצוא את מצב ההוויה בעודכם במודעות. עם מודעות, אתם יכולים להגיע לשילוב הולם בין אקטיביות לפסיביות, בין פעילות לחוסר פעילות. אתם מבולבלים בקשר לזה לעתים קרובות. לקריאה להורדה |
96. שאלות ותשובות והערות נוספות על "עצלות כסימפטום של ניכור עצמי" הרצאה מס' 76, 23 בדצמבר 1960 |
דנו בכמה מהסימפטומים של ניכור עצמי כגון: אי התייחסות לעצמך ולאחרים כפי שאתה והם בעצמך האמיתי; לא לחוות את עצמך בכוחך האמיתי; לא להזדהות עם עצמך ועם המציאות הפנימית העמוקה שלך, אלא עם הרבדים המרוכזים של אישיותך; להסתמך על דעת הקהל ולא על ההרשעות שלך, על פתרונות פסאודו ועל ומנגנוני הגנה שבנית בעמל רב במהלך השנים. הרצאה זו תורגמה ע"י חווה אילון ונמצאת באתר שלה: לקריאה לחץ כאן |
97. פרפקציוניזם כמכשול לאושר – מניפולציה של רגשות הרצאה מס' 97, 2 בפברואר 1962 |
יש סימנים רבים לעצמיוּת אמיתית. קחו למשל את היכולת לחוות ולגרום שמחה. אינכם יכולים לגרום שמחה אם אינכם אנשים שמחים. כיצד תוכלו לחיות בשמחה בעולם מאד לא מושלם? לקריאה להורדה |
98. חלומות בהקיץ – של משאלות הרצאה מס' 98, 16 בפברואר 1962 |
כל צעד קדימה בנתיב הזה מביא אתכם קרוב יותר לזרם נצחי חזק ביקום. אתם יכולים לקרוא לו כוח החיים, היבט של אלוהים, תבונה טהורה, אהבה טהורה או הוויה טהורה. כל ניצחון קטן יכול לתת לכם הצצה מזדמנת בחופש הגדול ובאושר הבל יתואר של היות חלק מזרם נצחי זה. האנושות מופרדת מזרם זה על ידי חסימות בנפש, כמו אנוכיות, אגוצנטריות, פחדנות ומורך לב. בכל פעם שאפילו חלקיק מחסימות אלה מסולק, ולו רק בהכרה רגעית, אנשים חווים חופש, התחדשות ומשמעות בחייהם במידה רבה יותר. לקריאה להורדה |
99. רשמים מוטעים של הורים: סיבתם והמרפא להם הרצאה מס' 99, 2 במרץ 1962 |
כולכם יודעים – וייתכן שחלק מכם הפכו מודעים מאד לעובדה – זו שעמוק בתוך נשמתכם, אתם משתוקקים להיות נאהבים. כשהשתוקקות זו מגיעה לתודעתכם, אתם מבלבלים אותה לעתים קרובות עם היכולת לאהוב. אולם, אלו הם שני דברים שונים לגמרי. אפשר שאדם יהיה מודע לצורך שלו להיות נאהב, ועם זאת לבו יהיה מרוקן מאהבה. כיוון שככל שגדול הצורך, כך סביר יותר שהנכם עדיין אנוכיים, מרוכזים בעצמכם, נסוגים, מפוחדים, חרדים, מוגבלים ועיוורים מלראות את הזולת. ככל שאתם שרויים בחרדה, בשעבוד ובתלות, כך תוכלו פחות לאהוב; תוכלו פחות לפתוח את אותו ערוץ פנימי שדרכו החיים וכוח האהבה יכולים לזרום ולסוך את נשמתכם, אם אפשר להתבטא כך. ללא כוח הסיכה הזה, לא ניתן להימנע מבצורת פנימית. יובש פנימי זה גורם לכם להרגיש כאילו חייכם חסרי מובן, בלי קשר לערכן של פעולותיכם. רק בעזרת ערוץ נטול-הפרעות זה לאהבה תוכלו להפוך חופשיים ולפיכך למלא את צרכיכם האישיים. לקריאה להורדה |
100. לפגוש את הכאב הדפוסים הרסניים הרצאה מס' 100, 16 במרץ 1962 |
ראשית, הבה נסכם בקצרה. מלכתחילה, הילד סובל מפגמים באהבה וחיבה של ההורים. הוא גם סובל מכך שהוא לא מתקבל במלואו באינדיבידואליות שלו. בכך אני מתכוון לנוהג המקובל להתייחס לילד כאל ילד, ולא כאל אינדיבידואל מסוים. אתם סובלים מזה, למרות שאולי לעולם לא תהיו מודעים לכך במונחים אלה. מצב זה עשוי להשאיר בכם צלקת כחוסר אהבה או של חוסר בתשומת לב מה שגורם לתסכול כמו חוסר אהבה, או אפילו אכזריות. התרגום להרצאה זו נמצא בפרק 10 של הספר "הרוע ושברו" אל דף הספר |