הרצאות 76-100 – הנתיב להתמרה

הרצאות 76-100

77. ביטחון עצמי – מקורו האמיתי ומה מונע אותו
הרצאה מס' 77, 6 בינואר 1961
כאשר ההוויה האמיתית שלכם, העצמי האמיתי שלכם, טבעכם האינטואיטיבי מתגלה, אין בכם חוסר וודאות, אין ספקות לגבי התגובה או הפעולה הנכונים, אין היסוס. תגובתכם הספונטאנית המיידית היא כזו שאתם יודעים עמוק בתוככם, לחלוטין, "זה נכון. זה כך". לכולכם זה קרה לפחות מדי פעם. בנסיבות מסוימות הווייתכם האמיתית נגלתה והביעה עצמה, ללא הפרעת אותן שכבות שבדרך כלל מכסות על פני עצמכם האמיתי. היה אשר היה המצב שנדרשתם אליו באותם רגעים, אתם עמדתם בו. התמודדתם בדרך היחידה האפשרית וידעתם בתוך תוככם, ללא צל של ספק, שכך היה הדבר.
לקריאה     להורדה
80. שיתוף פעולה, תקשורת, אחדות
הרצאה מס' 80, 17 בפברואר 1961
לקריאה     להורדה
81. קונפליקטים בעולם הדואליות
הרצאה מס' 81, 3 במרץ 1961
לקריאה     להורדה
83. דימוי-ההמון של חשיבות-עצמית
הרצאה מס' 83, 14 אפריל 1961
התרגום להרצאה זו נמצא בפרק 2 של הספר "הנתיב להתמרה עצמית"

אל דף הספר באתר ההוצאה לאור
58. השאיפה לאושר והשאיפה לאומללות
הרצאה מס' 58, 5 בפברואר 1960
השאיפה לאושר קיימת אצל כל הוויה חיה, אולם מושג האושר משתנה בהתאם להתפתחות האינדיבידואל.
בגלל מושג 'אושר מעוות' באה לכלל קיום בנשמה האנושית גם שאיפה נוספת, שנתקלת לעתים קרובות בהתעלמות; ושאיפה זו, מוזר ככל שהדבר נראה, היא השאיפה לאומללות. עכשיו אדּון בתגובות השרשרת שמופעלות על ידי מושג אושר שגוי.
השאיפה לאושר קיימת בישות האנושית כבר בלידתה. היא קיימת בתינוק הקטן. רעיון האושר של התינוק הוא
הגשמת כל משאלותיו באופן מידי ובדיוק בדרך שהוא רוצה. לא משנה עד כמה מבוגר יכול האדם להיות, שריד מהתינוק הזה נותר איתו לשארית חייו.
לקריאה
60. תהום האשליה – חופש ואחריות-עצמית
הרצאה מס' 60, 4 במרץ 1960
כולכם יודעים ידידיי שמחשבות, רגשות, עמדות ושכנועים פנימיים יוצרים צורות – צורות שהן אמיתיות בדיוק כמו החומר הארצי שלכם. ככל שהשכנוע הפנימי עמוק יותר וחזק יותר, כך הצורות מקבלות קיום מתמשך יותר ומוצק יותר. הן קיימות בנשמתכם והן קיימות באותו הזמן בעולם הרוח. אם אתם מטפחים עמדות, דעות, שכנועים פנימיים ורגשות נאמנים לאמת, הצורות הללו יתקיימו בעולם של אור; ובתוך הנשמה שלכם, הצורות יצרו ויביאו אליכם אושר, הרמוניה ומה שאתם רשאים לכנות מזל. צורות נשמה של אמת עשויות מחומר שנשאר לתמיד. הן לא יתפוגגו לעולם וגם אי אפשר להכחידן.
שכנועים פנימיים ורגשות של אי-אמת או אי-מציאות, אופייַם הפוך. הם עשויים להישאר זמן מה, אבל עמידותם מוגבלת לאורך הזמן שהעמדות האלה מושלות באישיות. ככל שהשכנועים הפנימיים, העמדות, המחשבות והרגשות הם חזקים יותר, כך השפעתם גדולה יותר וצורתם מוצקה יותר.
לקריאה     להורדה
64. רצון חיצוני ורצון פנימי – תפיסה מוטעית לגבי אנוכיות
הרצאה מס' 64, 29 אפריל 1960
לעיתים שומעים שביישום נכון של כוח הרצון – כמעט כל דבר יכול להיות מושג. למרות זאת, לכולכם הייתה החוויה שאתם מייחלים מאוד למשהו, אבל לשווא. זה נובע לא רק מזרמי רצון מנוגדים בלתי-מודעים המפצלים את רצונכם, אלא גם ממשהו שמתעלמים ממנו במידה ניכרת. זו עובדה שקיימים שני סוגים שונים של רצון: הרצון הפנימי והרצון החיצוני. חשוב מאד שתבינו את זה.
לקריאה     להורדה
66. הבושה בעצמי הגבוה
הרצאה מס' 66, 27 במאי 1960
דנתי איתכם באריכות באשמה ובבושה שמרגישים כל בני האדם ביחס לעצמי הנמוך שלהם, למגרעות ולחולשות שלהם, לתפיסות השגויות ולסטיות שלהם. הערב ברצוני לדון בהיבט נוסף של האישיות האנושית, הבושה בעצמי הגבוה, הבושה בטוב ובאצילי ביותר שבלב האנושי. אולי זה נשמע לא יאומן, ובכל זאת כך הוא. אני בטוח שכולכם תזהו את האמת שבמילים האלה כאשר תאזינו בתשומת לב.
באופן מוזר, אנשים מתביישים ביכולות האהבה, הענווה והנדיבּות שלהם, במיטב שבידיהם להציע, בדיוק כמו בחלק הקטנוני, האנוכי והמסרב-לתת של טבעם. הבה נבחן מה גורם לטרגדיה הפנימית הזו, למאבק חסר ההיגיון הזה. אחראי לכך גורם אחד עיקרי השונה בהיקפו, בפרטיו ובאופן הביטוי אצל כל אינדיבידואל.
לקריאה     להורדה
68. הדחקת נטיות חיוביות ויצירתיות
הרצאה מס' 68, 24 ביוני 1960
בעבר, דנתי תחילה בעובדות כלליות מסוימות אודות היקום, הבריאה והחלק שממלאת בה הישות האנושית. כאן התבלטה החשיבות של התפתחות אישית והיטהרות. השלב השני בהרצאותיי עסק בחסימות שבתוך הנשמה האנושית בגין תפישות שגויות, מסקנות שגויות, סטיות שהאדם מודע להן או לא, בקצרה, הדימויים שגורמים לקונפליקטים ולאומללות. התמקדנו בריפוי החלק החולה בנשמה האנושית, ריפוי המתרחש כאשר האישיות לומדת להתייצב מול טעויותיה, מגרעותיה ואנוכיותה – שרובן מודחקות. רק כאשר פגמים אלה עולים אל פני השטח ואתם מבינים שהם מבוססים על הנחות מוטעות, רק אז ניתן להשתיל בהדרגה בנפש [psyche] רעיונות אמת. לפיכך, עבודתנו עד כאן עסקה בעיקרה בהתמודדות עם ההיבטים השליליים המודחקים באישיות האנושית.
לקריאה     להורדה
69. מימוש או הדחקה של השאיפה התקפה להיות נאהב
הרצאה מס' 69, 16 בספטמבר 1960
תרגום חלקי של הרצאה זו נמצא בפרק 7 של הספר "יחסים"
ראשית, אני רוצה לדון בנושא שכמה מחבריי די מבולבלים לגביו – התוצאות שהעבודה שלכם על הדרך הזו, אמורה להביא. רבים מהחברים שלי מאמינים במודע, או מרגישים במעורפל, שאם וכאשר יעבדו על עצמם כמה חודשים או שנים, לא יגיעו אליהם יותר קשיים או בעיות בחיים. זה לגמרי לא ריאלי. זה פשוט לא כך. נכון, ביטויים חיצוניים מסוימים של הבעיות הפנימיות שלך עשויים להיות מוקלים במידה מסוימת. עם זאת, זה שגוי למדוד את ההתקדמות שלך לפי האם העליות והמורדות של החיים ממשיכים להתבטא עבורך או לא.
אל דף הספר באתר ההוצאה לאור
71. מציאות ואשליה – תרגילי ריכוז
הרצאה מס' 71, 14 באוקטובר 1960
כל התורות והפילוסופיות הרוחניות מסכימות על כך שהעולם הנגלה הוא אשלייתי; המציאות היחידה קיימת מעבר לספֵירה הארצית שלכם. אין זה עניין של גיאוגרפיה אלא של מודעות. אף שלבני אנוש אין אפשרות לתפוש את המציאות המוחלטת במלואה, אתם יכולים לחוש מעט ממנה על ידי העלאת התודעה שלכם באמצעות סילוק הקונפליקטים הפנימיים שלכם, שזו התוצאה של עבודת החיפוש-העצמי בנתיב ההתמרה. במהלך העבודה אתם נעשים מודעים לרגשות שלכם ולמשמעותם. כך אתם מגלים את הקונספציות השגויות, המושגים המוטעים, והלא מודעות שטיפחתם עד היום. אתם נעשים מודעים לאי-המציאות הרגשית שבה חייתם, ועל ידי כך אתם מתקרבים למציאות. זוהי הדרך היחידה. לעולם אינכם יכולים לחוש את המציאות המוחלטת על ידי לימוד וקריאה. אפילו לימוד חוכמת הדורות הגדולה ביותר יעניק לכם רק ידע תיאורטי שאין לו שורש אמיתי בעולמכם הפנימי.
לקריאה     להורדה
72. הפחד לאהוב "יחסים" פרק 6
הרצאה מס' 72, 28 באוקטובר 1960
תרגום הרצאה זו נמצא בפרק 6 של הספר "יחסים"
כעת אנו יודעים שמי שלא יכול לאהוב אינו בוגר. חוסר בגרות גורם לחוסר מציאות. חוסר המציאות, בהיותה לא אמיתית חייבת לממש, לגרום לאומללות ולקונפליקט, לחושך ובורות. לפיכך, בגרות היא באמת היכולת לאהוב. דנו גם בכך שהילד שבך דורש כמות בלתי מוגבלת של אהבה. הילד הוא בלתי סביר, חסר הבנה, תובעני וחד צדדי כמו כל היצורים הבוסריים. הרצונות הבלתי אפשריים שלו הם להיות נאהב על ידי כולם, להיות נאהב לחלוטין, לקבל כל משאלה באופן מידי, ולהיות נאהב למרות חוסר הסבירות והאנוכיות שלה. זו הסיבה לפחד שלכם מהאהבה.
אל דף הספר באתר ההוצאה לאור
73. הדחף הכפייתי לשחזר פגיעות ילדות
הרצאה מס' 73, 11 בנובמבר 1960
תרגום הרצאה זו נמצא פרק 7 של הספר "הרוע ושברו", בפרק 9 של הספר "יחסים" ובפרק 3 של הספר "הנתיב להתמרה עצמית"
מכיוון שילדים זוכים לעתים רחוקות כל כך לאהבה וחום בוגרים, הם ימשיכו לרעוב לכך לאורך כל החיים, אלא אם החסר והפגיעה הזו מזוהים – ומטופלים כראוי. אם לא, כמבוגרים הם יעברו את החיים בזעקות לא מודעות למה שהחמיצו בילדותם. זה יגרום להם לא להיות מסוגלים לאהוב בבגרות וניתן לראות איך המצב הזה ממשיך מדור לדור.
אל אתר ההוצאה לאור
74. מצבי בלבול
הרצאה מס' 74, 25 בנובמבר 1960
אנשים במדינה זו (ארה"ב) חגגו זה עתה את חג ההודיה, ובהזדמנות זו ברצוני לומר לכם ידידיי כי אנו, בעולמנו, מודים לכל אדם שמכוון את מאמציו להיטהרות ולהתפתחות; כל מאמץ בכיוון זה נלקח בחשבון בתוכנית האבולוציה הכוללת של היקום כולו. כל בעיה שאתם פותרים, כל תובנה של זיהוי-עצמי כנה עוזרים במידה מסוימת לשנות את המגמה/המסלול של כוחות אוניברסאליים וקוסמיים. אין לכם מושג עד כמה חשובים המאמצים וההשתדלויות של כל אדם בודד. אילו הייתה אמת זו מובנת – אנשים רבים יותר היו משתדלים יותר.
לקריאה     להורדה
75. המעבר הגדול בהתפתחות אנושית: מבידוד לאיחוד
הרצאה מס' 75, 9 דצמבר 1960
בתחילתו של נתיב זה למדתם להכיר את השגיאות, החולשות והמגרעות שלכם ברמה השטחית והברורה ביותר. הכרה זו לא הייתה קלה כיוון שלא הייתם מורגלים לשום סוג של התבוננות וכנות עצמית. משלב זה והלאה למדתם לחקור רמות עמוקות יותר ולמצוא את הדקויות הסמויות יותר של טבעכם. מים רבים זרמו בנהר מאז השלבים המוקדמים האלה של מציאת פגמיכם. ייתכן שאתם זוכרים שאמרתי לכם בנקודה מסוימת, כשדנו במגרעות האנושיות, שכל הפגמים נובעים משלושה בסיסיים: רצון‑עצמי, גאווה ופחד. לא משנה איזה פגם תיקחו, כשתבחנו אותן באופן יסודי תגלו תמיד שבניתוח הסופי, הוא נובע מאחד מאלה.
לקריאה     להורדה